måndag 15 september 2008

Tonle Bathy

Igår gjorde vi en lite längre utflykt. Jag, Davin, Srey Roth, Srey Pich och Lina hoppade upp på våra tuffa motos och åkte söderut. Efter ungefär 30 kilometer så kommer man till Tonle Bathy, en liten sjö vid en tempelruin.

Efter att ha misslyckats med att övertyga grindvakten om att jag är Khmer och istället betalat inträde så letade vi reda på en mysig plats att sitta på.

Hela stället består av en massa rangliga plattformar en bit ut i vattnet.

Här är utsiktet från vår plattform och in mot land.


Tjejerna spelade kort och jag läste en bok. Ett bra sätt att tillbringa en dag på.

Jag tog en liten promenad runt området. Det var väldigt ont om utlänningar där. Flera utbrast med förvåning i rösten "barrang". Det betyder ordagrannt fransman, men används för alla utlänningar. Förvåningen blev ännu större när jag svarade några av dem på Khmer.


Här är en bild tagen en bit längre bort. Spångarna var inte direkt de mest stabila konstruktioner jag sett. Tur att jag gått ner några kilo på sistone.


Hemresan blev lite tråkigare. För det första så regnade det och då blir det lite segt att köra moto. Men ännu värre var olyckan vi såg. Vi kom strax efter att en ung kille på kanske 17-18 år hade blivit påkörd av en minibuss. Jag är inte säker på hur det gick för honom, men han låg väldigt still och blödde mycket från huvudet.

Unga killar på motos är en klar fara i trafiken här.

Inga kommentarer: